Trh je motivován k vyšším investicím do digitalizace
Pandemie covidu plynule přešla ve válečnou, energetickou a inflační krizi. Jak tyto negativní faktory ovlivní oblast nejen tuzemského pojišťovnictví? V dnešním zamyšlení představí své postřehy CEO společnosti CreaSoft a člen představenstva Torkild Tomáš Síkora.
Po dvou předchozích letech, poznamenaných covidovou pandemií, máme za sebou další nelehký rok. Zejména inflace, tažená konfliktem na Ukrajině a růstem cen energií, vystoupala nad hranici patnácti procent, což bohužel přineslo občanům i firmám nejednu výzvu. Společnostem rostou náklady, které jsou nuceny promítnout do cen zboží a služeb. Přestože pojišťovny i distributoři jsou více rezistentní proti těmto vlivům, i jim zasahují zvyšující se ceny a nejistota firem i domácností do jejich rozhodování. Zejména faktor rostoucích cen práce a nedostatek kvalifikované pracovní síly motivuje stále k vyšším investicím do digitalizace.
Trendy nastolené již před pandemií v oblasti bezpapírového elektronického sjednávání smluv, společně s potřebou komparace nabídek produktů v jednom prostředí, pokračovaly i v minulém roce. V neživotním segmentu, zejména v oblasti pojištění vozidel, majetku a cestovního pojištění je dnes už využívání softwarových nástrojů pro sjednání a srovnání nabídek standardem trhu. Dokládají to i čísla. Objem celkové obchodní produkce společností využívajících naše srovnavače ZETEO vzrostl meziročně u neživotního pojištění o 22 %, přičemž nejsou výjimkou společnosti s nárůstem až 40 %.
Bohužel u životního pojištění se v tomto směru situace meziročně nijak výrazně neposunula. Především proces sjednání je zde silně regulován legislativou, a zároveň samotné produkty životního pojištění jsou svou podstatou mnohem složitější než ty neživotní. Tedy z pohledu distribuce je klíčová potřeba srovnání produktů, vyhodnocení jejich relevance vůči potřebám klienta i vytvoření záznamu z jednání. Poradenské firmy mají velký zájem o srovnavače a sjednavače životního pojištění, nicméně technická připravenost u některých klíčových pojistitelů v této oblasti dosud nebyla z jejich strany zajištěna.
Naštěstí se zdá, že již pro rok 2023 bude i zbytek pojišťoven připraven a posuneme se i v tomto segmentu dopředu. Za CreaSoft bychom rádi nabídli po 3 letech vývoje zákazníkům nejen kvalitativní srovnání nabídek, ale rovněž end-to-end sjednání životních smluv všech klíčových pojistitelů našeho trhu.
Obecně se rozvoj digitalizace projevil v loňském roce i v produktové oblasti. U pojištění vozidel se do online prostředí posouvají prohlídky aut a likvidace pojistných událostí, v oblasti pojištění majetku více pojišťoven nabídlo svým klientům zprávy s meteorologickou výstrahou a v oblasti životního pojištění se více v ceně zohledňuje zdravý životní styl klienta.
Bohužel rok 2022 bude už navždy poznamenán náhlým odchodem generálního ředitele ČPP Jaroslava Besperáta. Myslím si, že celý pojistný trh ztratil výraznou osobnost, velkého profesionála, srdcaře a rodilého „pojišťováka“.
Tomáš Síkora